Wednesday, 15 June 2016

Ubi kayu punya bengkang ..

Bengkang Ubi Kayu




kita mesti hairan , pokok kayu pun ada ubi dan boleh dimakan kan? ,,rezki Allah SWT bagi tak terkira nikmatnya ...Alhamdulillah .
ubi kayu process mencuci lagi lebih leceh but i dah biasa dari kecik2 menolong bonda syg membuatnya ..kira enteng lah kan ...pokok ni cepat hidup , 3 bulan dah boleh tuai , cabut ubinya...sapa2 ada tanah cucuk pi la kat belakang rumah , kalau x mahu makan , sedeqahlah kepada sapa2 yg suka , yg penting tanah yg Allah bagi tu diperguna sepenuhnya...

cabut pokok , yeaaahhhhhhhhhhhhh , klu ubi besaq , jenuh tenaga di perlukan , but bonda yg sllu cabut , i tengok saja ,,klu nak kepoh kadang2 bonda marah sebab bonda cabut pokok pun dengan bismillah ..bila nampak ubi besaq , Alhamdulillah keluar dari mulut bonda syg ...

potong kayu / batangnya dari ubi 
kutip ubi basuh ditepi pancoq,gosok dengan berus sabut @ sabut nyioq 
biar kering dan terjemur diatas kertas surathabaq
potong dlm sejangkal dan kulitnya dibuang
basuh dan mula dah menyagat ...(penyagat ni sekeping aluminium yg tajam difixed dgn sekeping papan kayu , kena hati2 melakukannya, jika tidak terkena jari akan terluka)

siap menyagat process making kuih dah bermula
tambah gula /garam,
tambah santan /mesti pekat dan kepekatan dia mengikut tangan (ilmu bonda syg ni)
boh kaler kuning (pencelup)
gaul sekata 
boh dlm periuk di atas dapur kayu 
api ada diatas periuk juga dgn lapisan zing (sllunya guna sabut sebagai bahan api)
tunggu dan tunggu ..wangi 
masa (x tengok jam , bonda lebih bijak dan arif mengira)
api semakin mengecil , tgk2 bonda dah angkat dari periuk...siap masak U...hehehe



No comments:

Post a Comment